Vakuilen bij feedback
Je herkent hem vast wel, een collega vraagt; ‘Heb je even voor mij’? En dan komt het, je krijgt feedback. Het kan best een hele uitdaging zijn om rustig en objectief feedback te ontvangen, te meer wanneer het van een leiding gevende komt. Je herinnert je ook nog die sessie. Feedback in een kado! Nou kom maar op dan, denk je. Maar even later stap je alsnog in één van de onderstaande valkuilen.
Je focust je op je inhoud
Feedback kan zowel inhoudelijk (over wat er speelt) als aan de betrekkingskant (over het hoe) gegeven worden. Feedback gaat meestal over ‘hoe’ iemand iets doet. Het is dan erg verleidelijk om je te gaan focussen op de inhoud. Het gesprek gaat dan niet meer over het gedrag, maar op de inhoud van het werk. Op die manier verzandt het gesprek en verliest de feedback haar lading.
Je trekt het je persoonlijk aan
Zoals we hierboven al aangaven gaat feedback meestal over gedrag en gewoonten. Dus niet over jouw als persoon. Het is daarom nooit nodig om feedback persoonlijk aan te trekken. Let erop dat negatieve gevoelens en gedachten niet de overhand krijgen waardoor jij jezelf minderwaardig kan gaan voelen. Op die manier kan je objectief naar Feedback kijken, pak eruit waar je wat mee kunt en de rest laat je achterwege.
Je hebt een blinde vlek
Het kan voorkomen dat je feedback krijgt waar jij jezelf helemaal niet in herkent. Mogelijk kan het zo zijn dat de feedback niet jouw waarheid is, echter het is ook mogelijk dat jij geconfronteerd wordt met een kwestie waar jij je je (nog) niet bewust van bent. Ga dus het gevecht niet aan, maar sta open voor elke vorm van feedback en kijk vervolgens kritisch naar jezelf. Je zou ook na het gesprek aan anderen kunnen vragen of zij de zelfde mening hebben.
Je wordt onzeker van de feedback
Het ontvangen van feedback is best een uitdaging. Voor je het weet voel jij je aangevallen en of afgewezen. Helemaal wanneer je feedback van een leidinggevende ontvangt. Mogelijke ben je bang voor de consequenties en schiet je meteen in de verdediging waardoor je niet meer openstaat voor de feedback.
Blijf open staan voor Feedback
Feedback ontvangen is net zo belangrijk als feedback geven. Daarnaast is Feedback bedoeld om de onderlinge samenwerking te verbeteren. Wanneer jij op die manier naar feedback kijkt ontstaat er ruimte om te groeien. Luister daarom ook naar de feedback om het te begrijpen en niet om te antwoorden.
Laat het binnenkomen
Het kan best zijn dat je het alsnog niet eens bent met de feedback. Maar ook dan luister ernaar en laat het binnenkomen. Daarna kan je zelf gaan reflecteren over de feedback en er mogelijk later op terugkomen. Op ie manier ontstaat er open communicatie met respect voor elkaars visie.
Veel succes!
Wil je meer weten over onze Feedback workshops? Bekijk onze workshops en op klik op de onderstaande link voor meer informatie.
Workshop feedback geven & ontvangen
Workshop feedback in de zorg