Wat is feedback

Je herkent hem vast wel, een collega vraagt; 'Heb je even voor mij'? En dan komt het, je krijgt feedback. Om rustig en objectief feedback te ontvangen kan best een hele uitdaging zijn . Te meer wanneer het van een leidinggevende komt. Je herinnert je nog die sessie. Feedback in een cadeau! Nou kom maar op dan, denk je. Maar even later stap je alsnog in één van de valkuilen. Niet zo gek eigenlijk want maar al te vaak wordt feedback ingezet als uiting van kritiek.

Wat is feedback

Om te weten wat feedback nu eigenlijk is moeten we terug naar de oorsprong. Feedback is oorspronkelijk ontstaan in Amerika met als doel om teams of organisaties te laten groeien. Veel management opleidingen behandelen de feedback methode als communicatie middel. Maar feedback is veel meer dan dat. Het woord feedback is tweeledig. Feed-back = voeding geven, je zou ook wel kunnen stellen dat feedback betekend, "het geven van voeding".

Helaas wordt dit tegenwoordig niet meer zo gezien. Het wordt in het algemeen gebruikt wanneer iemand niet voldoet aan de eisen van een team of organisatie. Om die reden ervaren veel mensen feedback als negatief. En dat is jammer want het kan mensen echt veel brengen.

Feedback is informatie

We geven elkaar dagelijks feedback, dit gebeurd vaak non-verbaal. Bijvoorbeeld: "Als blikken konden doden" of die collega die ongemerkt oogcontact vermijdt omdat er iets speelt wat niet uitgesproken is. Maar ook wanneer een collega juist blij is met jou en je vriendelijk toelacht. Feedback kan inhoudelijk gaan over resultaten en over gedrag. Bij een resultaat kunnen we spreken over wat er beter of anders kan. Wanneer feedback gaat over gedrag dan zal de focus daarop moeten liggen. Dus niet over 'hoe' iemand is maar hoe iemand doet. Op die manier blijft feedback zuiver en ontstaat er ruimte voor groei.

Feedback methoden

Er zijn verschillende methoden die allemaal werken. Een veel gebruikte manier is de 'sandwich'-methode waarbij er eerst iets positiefs verteld wordt om daarna over verbetering te praten. Een andere manier is de: de ik-ik-jij-methode waarbij het gaat om de eigen ervaring, wat het met iemand doet en hoe de ander dat ervaart. Ook bestaan er de 4-G - en 3-stappen-methode voor managers, waarbij de focus ligt op aansturen van gewenst gedrag. En tot slot de de P-i-e-g-a methode. Hierbij komt eigenlijk alles samen. P-i-e-g-a biedt ruimte voor een open gesprek met de focus op een gezamenlijke oplossing en het maken van concrete afspraken.

Erkenning

Om feedback succesvol in te zetten binnen organisaties is het van belang dat medewerkers een andere ervaring krijgen bij feedback. Bijvoorbeeld door elkaar regelmatig te erkennen. Erkenning (ook feedback) is een basisbehoefte van mensen. Wanneer medewerkers regelmatig erkend worden voor hun bijdrage aan een team of organisatie gaan zij groeien. Zie elkaar als plantjes die regelmatig water (erkenning) nodig hebben. Wanneer erkenning en opbouwende feedback in balans is zal de hele organisatie transformeren naar een plek om samen te groeien. En dat is nou juist waar feedback voor bedacht is.

Informatie

Meer weten over onze Feedback workshops? Klik op de onderstaande links voor meer informatie.

Workshop feedback geven & ontvangen
Workshop feedback in de zorg

volg ons op facebook
Volg Iric op Linkedin
Bekijk ons op Youtube

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.