Alles over het DISC model

DISC communicatie model

Alles over DISC

Wij mensen hebben een bijzondere verzameling van kwaliteiten meegekregen toen wij als kind ons leven begonnen. Tijdens onze vroege jeugd hebben wij deze mooie kwaliteiten kunnen inzetten met als doel om te ervaren, te leren en te ontwikkelen. Door deze snelle ontwikkeling kwamen we door onze ervaringen in contact met de wereld om ons heen. Een wereld waar niet altijd ruimte was om al onze kwaliteiten  ten toon te spreiden. Door onze omgeving (ouders, opvoeders, familie, school, vrienden etc.) hebben we geleerd om ons aan te passen. Immers sommige kwaliteiten waren niet gewenst of werden afgekeurd door onze omgeving.

Hierdoor gingen wij deze kwaliteiten niet meer inzetten of zelfs onderdrukken. Voor de één waren dat kwaliteiten die te maken hadden met ‘open’ of ‘eerlijk’ zijn, voor de ander waren dat kwaliteiten als ‘spontaan’ zijn of ‘voor jezelf opkomen’. En weer voor iemand anders waren dat de kwaliteiten ‘kwetsbaar’ of ‘liefdevol’ zijn.

Onze persoonlijkheid

Bij het onderdrukken van deze kwaliteiten gingen wij ook gedrag vertonen wat door onze omgeving geaccepteerd werd. En zo ontwikkelden wij een ‘persoonlijkheid’ die het best bij ons paste. Persoonlijkheid is een woord uit onze taal wat voortkomt uit het Griekse woord ‘persona’ wat oorspronkelijk 'masker' betekende. We hebben dus als het ware een masker opgezet.

Volgens de Zwitserse psycholoog Carl Gustav Jung doen wij mensen dat om ons aan te passen zodat wij geaccepteerd worden door onze sociale omgeving. Kortom ons gedrag heeft niets te maken met wie wij werkelijk zijn, het vormt de basis van ons overlevingsmechanisme om geliefd en geaccepteerd te worden door onze omgeving. Door bewust te worden van ons gedrag en waarom dit gedrag ontstaan is kunnen we gaan ontdekken wie we werkelijk zijn. Als het ware kunnen we weer thuiskomen bij ons authentieke zelf.

DISC model geeft inzicht

Het DISC model geeft inzicht in onze persoonlijkheid, gedrag en communicatie, en elke invloed dat heeft op onze omgeving. Maar ook hoe wij  omgaan met spanning en stress, wat ons energie geeft of welke omstandigheden energie kosten.

DISC biedt de mogelijkheid om te ontdekken wie wij in de basis zijn. Er is geen sprake van goed of slecht, het biedt slechts inzicht in onze primaire en secundaire gedragsstijl. Hou daarbij ook rekening dat ons gedrag voor een groot deel afhankelijk is van onze omgeving.

DISC model

Het DISC model brengt onze voorkeursstijlen, sterke kanten, communicatie en groeimogelijkheden in kaart. Er bestaan vier verschillende hoofdstijlen en kleuren. Door zijn eenvoud is het een krachtig en gemakkelijk toepasbaar. De vier stijlen zijn als volgt omschreven.

DISC model Dominant: extravert en controlerend direct, gedreven, prestatiegericht, neemt leiding.

Inspirerend: extravert en relaterend hartelijk, enthousiast, prater, impulsief, verbaal.

Stabiel: introvert en relaterend betrokken, vriendelijk, attent, teamplayer, harmonie.

Consciëntieus: introvert en controlerend denker, observator, afwachtend, precies, gesloten.

DISC model ondersteunt

Tijdens onze programma’s biedt het model slechts houvast en inzicht in het proces van ontdekken en ontwikkelen van teams en teamleden. Zoals ik eerder beschreef zijn alle kwaliteiten in ons aanwezig. We zetten ze alleen niet altijd meer in. We gaan dus ook niet labelen en willen benadrukken dat deelnemers geen voorkeur-stijl 'zijn' maar er een 'hebben'.

Wil je weten wat jouw DISC-stijlen zijn? Doe meteen de DISC test en zie meteen wat jouw voorkeur stijlen zijn!

Wilt u meer informatie over onze DISC trainingen en workshops neem dan gerust contact met ons op via 06 232 83 272 of per mail info@matrixevents.nl

Andere relevante programma's:
DISC Teamtraining
DISC Communicatie worskhop
DISC Kernkwaliteiten workshop
DISC Leiderschap training

volg ons op facebook
Volg Iric op Linkedin
Bekijk ons op Youtube

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.